سالی که گذشت، سالی که پیش روست….

سال ۱۴۰۱ با همه خوبی ها و بدیها، کامیابی ها و ناکامی ها گذشت. مروری کوتاه بر آنچه که در شهرداری زرقان طی این سال گذشت فاصله میان آنچه باید و آنچه در عمل اتفاق افتاد را روشن ساخته و تصمیم گیری برای آینده را هموارتر می سازد.
شاید بهمن ماه ۱۴۰۰ که بودجه ۱۴۰۱ تدوین می شد، پیش بینی مخاطرات سال ۱۴۰۱ چندان آسان نمی نمود. افزایش ۵۸ درصدی حداقل دستمزد کارگری نسبت به سال ماقبل بزرگترین تهدیدی بود که بودجه مصوب شهرداری را دچار دیگرگونی بزرگی می کرد. بودجه ۱۴۰۱ حدوداً حول محور ۶۴ میلیارد تومان تنظیم گردیده بود؛ حال آنکه با افزایش مورد اشاره در بخش حقوق و دستمزدی عددی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان بعنوان بودجه جاری مورد نیاز بود تا شهرداری بتواند از عهده امورات جاری(و نه امورات عمرانی و زیرساختی) خود برآید.

در این شرایط، گرچه پرداختن به همه امور بسیار سخت و دشوار می نمود، لکن به لطف الهی و با حمایتهای اعضای محترم شورای اسلامی و تلاش شبانه روزی کارکنان خدوم شهرداری، موفق شدیم با عبور از بودجه مصوب و تحقق ۹۰ میلیارد تومانی علاوه بر امورات جاری و روزمره، اقدامات زیرساختی و عمرانی فراوانی را انجام داده، در کنار آن از فعالیت های فرهنگی غفلت نورزیم.
علی رغم تمرکز اصلی بر اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام دوره گذشته (پمپ بنزین و سینما) و صرف بودجه عمرانی حول محور این دو پروژه، فعالیتهای قابل ملاحظه ای در زیرسازی و آسفالت معابر با مساحتی قریب به ۶۰ هزار مربع صورت گرفت.
پارک آزادگان بعنوان قدیمی ترین پارک شهر، تقریبا پس از بدو تاسیس تا کنون مورد بهسازی قرار نگرفته بود. خوشبختانه اقدامات قابل ملاحظه ای در خصوص بهسازی دو ضلع مجاور خیابان های امام خمینی و شهید صادقی انجام و در حال اجراست.

یکی دیگر از اقدامات بایسته شورا و شهرداری در سال ۱۴۰۱، اهتمام به مساله روشنایی معابر و بوستانها بود. به رغم آنکه روشنایی معابر از وظایف شهرداری ها محسوب نمی گردد، لکن جهت رفاه حال شهروندان، روشنایی بلوارهای پاسداران و امام خمینی اجرا و به بهرداری رسید. همچنین بهسازی روشنایی بلوار شهید بخشنده بعنوان بلوار تشریفاتی شهر همراه با تعویض پایه ها در دست اقدام و در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. در همین راستا، روشنایی پارکها و بوستانها پس از سالها فرسودگی تعویض و به بهترین شکل ممکن مورد بهره برداری واقع شد.

از دیگر اقدامات عمرانی صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ شهروندی، تکمیل و بهسازی سالن پارک آزادگان بعنوان خانه تئاتر و همچنین بازسازی مجموعه ورزشی چمن مصنوعی پارک آزادگان می باشد. در همین راستا و به منظور تقویت زیرساختهای ورزشی شهر، سالن ورزشی محله شهریار در بهمن ماه ۱۴۰۱ مورد کلنگ زنی قرار گرفت.

از آنجا که توسعه فضای سبز و بوستان ها از ضروریات منطقه محسوب می گردد، بازطراحی و آغاز عملیات عمرانی پارک کوهپایه پس از توقف ۱۰ ساله در دستور کار قرار گرفته و مورد کلنگ زنی قرار گرفت. در همین راستا در ماههای اخیر عملیات عمرانی پارک محله ای نرگس ۸ واقع در محله شهریار نیز آغاز گردید.

یکی دیگر از اقداماتی که طی سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته بود مساله دفع سیلاب و هدایت آبهای سطحی بود. از اقدامات موثری که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد احداث کانالهای عرضی در مناطق حادثه خیز و پروژه اصلاح جوی محله دودج بود. در کنار این اقدامات، تدوین طرح مطالعات دفع سیلاب از مهمترین اقدامات شهرداری در سال ۱۴۰۱ بود.

علاوه بر موارد مطروحه، تهیه نقشه پهپادی حریم و محدوده شهر از اساسی ترین اقداماتی بود که در حوزه نقشه برداری پس از گذشت قریب ۱۶ سال از آخرین نقشه برداری (سال ۸۵) صورت پذیرفت.

“از دیگر پروژه های شاخص و شاید شاخص ترین آنها، به ثمر نشستن شهرداری الکترونیک در بهمن ۱۴۰۱ بود. اقدامی که می توان از آن بعنوان ابزار تحقق ایده هر شهروند یک شهردار یاد نمود. با این اقدام شهروندان از این پس می توانند بدون مراجعه به ساختمان شهرداری از خدمات قابل ارائه بهره مند شوند؛ مهتمر از این، این ابزار وسیله ای است برای مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در کلیه شئون مدیریتی شهر.”

و اما آنچه شهرداری در سال پیش رو بدان خواهد پرداخت:
چنانچه کرارا در محافل مختلف بدان اشاره نموده ام یکی از ضروری ترین اقداماتی که باید بدان پرداخت، خلق منابع درآمد پایدار است. از همین رو در سال پیش رو با مشارکت بخش خصوصی املاک شهرداری مورد بازآفرینی و بهسازی قرار خواهند گرفت تا بعنوان منبع درآمد پایدار در اختیار شهرداری قرار گیرد. شاید پروژه بهسازی و تغییر کاربری حمام شهرداری واقع در مجموعه تاریخی زکی خانی یکی از این موارد مهم باشد.

همانگونه که پیش از این ذکر شد از مهمترین پروژه هایی که در سال جدید بصورت جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت آغاز به کار عملیات عمرانی پارک کوهپایه و از آن مهمتر اقدامات عمرانی احداث تالار بزرگ شهر (با ظرفیت حداقل ۱۲۰۰ نفر) که با ملاحظه استانداردهای روز انجام خواهد شد.

در خاتمه بایستی اذعان نمود راز توفیق نسبی شهرداری طی سال گذشته در اتحاد و همدلی کم نظیر اعضای شورای شهر، شهردار و عوامل اجرایی و تصمیم ساز شهرداری و از همه مهمتر مطالبه گری و مشارکت جویی مردم فهیم زرقان در شئون مختلف شهروندی نهفته است. از این رو در ادامه خدمت رسانی گذشته، سال پیش رو سال اقدامات عمرانی و مشارکت همه جانبه مردم خواهد بود. لذا انتظار آن داریم تا در سال ۱۴۰۲ همانند گذشته ضمن حفظ و گسترش وحدت و همدلی مورد اشاره، مردم فهیم شهر زرقان با بهره گیری از ابزارهای شهرداری الکترونیک و مشارکت چشم گیر خادمان خود را در شهرداری و شورای اسلامی شهر زرقان یاری رسانند.
شهرداری الکترونیک، هر شهروند یک شهردار
محمود صانعی/ خدمتگزار کمترین مردم فهیم و خردمند شهر زرقان/ سه شنبه یکم فروردین سال ۱۴۰۲ هجری شمسی/پاینده باد زرقان و زرقانی

دیگر یادداشت‌ها

پیام تبریک شهردار به مناسبت روز شوراها

9 اردیبهشت 1402

یادداشت شهردار زرقان پیرامون پل خروجی زرقان

23 اسفند 1401

نیمه شعبان 1401

15 اسفند 1401